Door te schudden is ééntje genoeg

Het is keimakkelijk om de wereld een stukje slechter te maken. Gewoon even in een auto stappen en ergens heen rijden. Of vlees kopen en eten. Allemaal niet goed. Maar sommige handelingen zijn nou eenmaal gewoontes of zijn lekker makkelijk. Als je, zoals het merendeel van mijn vriendenkring, bent opgevoed met dat het normaal is om bij elke avondmaaltijd een stukje vlees te eten, tja, dan stap je daar niet zo snel van af. En ja, als de openbaar vervoer-verbinding naar je werk heel erg omslachtig is, dan pak je liever de auto dan dat je twee keer overstapt met de trein en vervolgens nog een bus moet nemen. Allemaal best wel begrijpelijk en realistisch.

Dit zeg ik natuurlijk allemaal omdat ik mezelf er ook schuldig aan maak. Ik zou het liefst de hele wereld opdragen om nooit meer met de auto te gaan en om nooit meer vlees of vis te eten. Maar I’ve got to practice what I preach en hoewel ik eigenlijk zelden in de auto zit, eet ik graag vis en heel af en toe vlees. En daar kan ik natuurlijk lekker van gaan zitten balen en me schuldig over voelen. Maar schiet ik daar iets mee op? Nein. Laat staan dat de wereld daar beter van wordt, integendeel: negativiteit maakt je kortzichtig en doet je wereld krimpen. Niet doen dus. In plaats daarvan zoek ik graag naar kleine dingen om de wereld een beetje beter en mooier te maken. En dan bedoel ik écht kleine dingen. Maar dan wel dingen die vaak terugkomen en die daardoor een verschil kunnen maken. Niets zo fijn als het jezelf lekker makkelijk maken maar tóch een goed gevoel krijgen.

Zo ga ik ongeveer vijf keer per week naar de wc op de universiteit (misschien ook wel vaker, en ook weleens in andere openbaren gelegenheden, want ja wat moet dat moet) en daar tref ik: papieren handdoekjes. Van die dingen die opgevouwen in een dispenser zitten en waarbij ééntje echt niet genoeg is om je handen echt droog te maken. Dacht ik. Maardasdusniewaarhe. Kijk maar naar Joe Smith:

Ondertussen doe ik nog steeds mijn best om vlees te laten staan en om niet met de auto te gaan, en dat lukt soms. Maar ik gebruik in ieder geval maar één papieren handdoekje per keer. Zou je ook kunnen doen. Goed gevoel gegarandeerd.

Door te schudden is ééntje genoeg

Een gedachte over “Door te schudden is ééntje genoeg

  1. Aaah leuk dat je weer schrijft! En ik ben het hier ook mee eens – elk beetje helpt. Al gebruik ik per ongeluk altijd zes van die doekjes, want ik krijg er nooit maar eentje uit haha.

    Like

Geef een reactie

